donderdag 9 april 2009

Fotocursus 1

Vanavond hebben wij alweer onze 2e fotografie-les gehad. Ik vind het zo leuk! We hebben al zoveel geleerd! Het is nog wel een beetje chaos in mijn hoofd (diafragma, sluitertijd, ISO-waarde....waahh!) maar dat gaat denk ik nog wel goed komen :). Vandaag hebben we de huiswerkopdrachten van les 1 besproken en het leek me wel leuk om mijn foto's, inclusief commentaar, met jullie te delen :).

De 1e opdracht: Maak 2 exact dezelfde foto's, één met veel en één met weinig scherptediepte.

Foto 1...weinig scherptediepte
De instelling: A-stand, diafragma 5.6, sluitertijd 1/13 en ISO 100

Foto 2...veel scherptediepte
Instelling: A-stand, diafragma 13, sluitertijd 0"4 en ISO 100

Deze opdracht is wat betreft veel en weinig scherptediepte op zich goed gelukt. Ik had alleen de belichting iets anders moeten doen want de roos is vrij donker en dat is jammer. Dit had ik kunnen doen door simpelweg een wit velletje rechts langs de camera te houden wat het licht van buiten had weerkaatst. Een goeie tip van de leraar!

De 2e opdracht: Maak 2 foto's, 1 waarin het onderwerp beweegt en 1 waarin het onderwerp is bevroren.

Foto 1...bewogenInstelling: A-stand, diafragma 36, sluitertijd 1/4 en ISO 100.


Foto 2...bevrorenInstelling: A-stand, diafragma 5.6, sluitertijd 1/640 en ISO 800

Deze opdracht is erg goed gelukt! Volgens de leraar een schoolvoorbeeld van wat de bedoeling was van deze opdracht. Yeah! :)

De 3e opdracht: Maak een tijdopnameInstelling: A-stand, diafragma 16, sluitertijd 30" en ISO 100

Dit is een beetje een vreemde foto, I know :). Maar...op zich is de tijdopname wel gelukt! Zien jullie de rode en de gele streep?? Dat is het achterlicht en voorlicht van Linde die aan het fietsen is :). Zo'n foto kun je veel gaver maken, bijvoorbeeld 's avonds op een viaduct. Dan worden alle lichten van de auto's strepen. Dat ga ik echt nog een keer proberen!

Zoals jullie zien heb ik alle foto's op de A-stand gemaakt. We hebben eigenlijk nu geleerd alleen maar met deze stand te werken en de rest te vergeten. Poeh, dat was al een hele opluchting want al die standen en knopjes...*lol*. Met deze stand regel je de diafragma en de sluitertijd veranderd dan automatisch mee. Wil je deze ook veranderen (en de diafragma dus wel hetzelfde laten), dan kun je dat doen middels het aanpassen van de ISO-waarde. Hou wel in de gaten...hoe hoger de ISO-waarde, hoe meer ruis op je foto! We hebben dan ook geleerd om te proberen je ISO-waarde zo laag mogelijk te houden.

Dit zijn allemaal geen geweldige foto's, zeker niet wat betreft de afbeeldingen :), maar op deze manier leer je wel veel! Vanavond hebben we weer een aantal nieuwe dingetjes geleerd en natuurlijk weer huiswerk gekregen. Ik ben benieuwd!!!

5 Comments:

Angelina said...

Leuk dat je dit laat zien. Het is inderdaad een doolhof aan rekensommetjes,stops en logisch of onlogisch nadenken... Maar als je betere foto's gaat maken, dan weet je weer waarvoor dat ingewikkelde er nu eenmaal bijhoort. LOL.

Viv said...

Ziet er goed uit Evi!!! De spiegelreflex camera staat nog steeds op mijn verlanglijstje :)
Ben benieuwd wat voor een gave dingen je nog meer gaat leren!

Marianne Hope said...

Ziet er goed uit die cursuus en die voorbeelden. Het is leuk als je een beetje meer verstaat over hoe het alles werkt. De foto's werden dan ook echt veel leuker. Ben benieuwd. En wat jammer dat je bij MLS bent gestopt. De meiden gaan je dan zeker erg missen. Maar ik begrijp het heel goed dat het soms te veel word. Het is bij mij hetzelfde af en toe, en dan is het niet leuk. Fijne paasdagen nog, en tot gauw.

fam Sollie said...

Hey Evi

Haha dat gewarrel met diafragma's en sluitertijden ik ken het... ik heb net een fotocursus afgerond. soms snap ik het nog niet helemaal... haha...
Maar het is zo ontzettend leuk! en wij hadden een reuze gezellige groep en we gaan gewoon gezellig verder met af en toe een zaterdag fotograveren.
succes met je cursus.

ik zag dat je gestopt bent met MLS, tja soms moet je keuzes maken en is het ook wel reuze lekker dat je niet steeds tegen die deadlines aanloopt.

groetjes Lucie

disa said...

AV,無碼,a片免費看,自拍貼圖,伊莉,微風論壇,成人聊天室,成人電影,成人文學,成人貼圖區,成人網站,一葉情貼圖片區,色情漫畫,言情小說,情色論壇,臺灣情色網,色情影片,色情,成人影城,080視訊聊天室,a片,A漫,h漫,麗的色遊戲,同志色教館,AV女優,SEX,咆哮小老鼠,85cc免費影片,正妹牆,ut聊天室,豆豆聊天室,聊天室,情色小說,aio,成人,微風成人,做愛,成人貼圖,18成人,嘟嘟成人網,aio交友愛情館,情色文學,色情小說,色情網站,情色,A片下載,嘟嘟情人色網,成人影片,成人圖片,成人文章,成人小說,成人漫畫,視訊聊天室,性愛,a片,AV女優,聊天室,情色